معکوس کردن دیابت نوع 1 تازه آغاز شده، با DNA هرمی شکل

10نوامبر 2021- دیابت نوع 1 ، نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های بتا که مسئول ترشح انسولین در لوزالمعده هستند، حمله کرده و آنها را از بین می برد، در نتیجه، افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نمی توانند سطح قند خون خود را تنظیم کنند و برای زنده ماندن نیاز به درمان با انسولین دارند. این بیماری معمولاً در کودکان، نوجوانان و جوانان تشخیص داده می شود. اکنون، محققان در گزارشی که درACS Applied Materials & Interfaces  منتشر شده است، شرح دادند که دیابت نوع 1 تازه آغاز شده را در موش ها، با مولکول های DNA هرمی شکلی به نام اسیدهای نوکلئیک با چارچوب چهار وجهی ((tFNA[1] معکوس کرده اند.

به گفته ی بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان، سالانه حدود 64000 نفر در ایالات متحده به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و برای مدیریت علائم، افراد باید سطح قند خون خود را در طول روز اندازه گیری کنند و انسولین را از طریق تزریق یا پمپ دریافت کنند. اگرچه دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث می‌شود بدن علیه خود واکنش دهد و به سلول‌های ترشح کننده انسولین حمله ‌کند، تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، سلول‌هایT تنظیمی(Tregs) کمتری دارند - سلول‌های ایمنی که تمایز و فعال‌سازی سایر سلول های Tحمله کننده به سلولهای خودی، را سرکوب می‌کنند. در مطالعه اخیرا منتشر شده در  ACS' Nano Letters، دکتر Yunfeng Lin  و همکارانش نشان دادند که درمان موش ها با tFNAs می تواند تا حدی با افزایش تعدادTreg از دیابت نوع 1 جلوگیری کند. اخیراً ثابت شده است کهtFNA ها که در اصل برای حمل مولکول های درمانی دیگر به داخل سلول ها طراحی شده بودند، سیستم ایمنی را به تنهایی تعدیل می کنند. اکنون، محققان می‌خواستند دریابند که آیا این مولکول‌ها می‌توانند دیابت نوع 1 تازه آغاز شده را قبل از نابودی کامل سلولهای بتا درپانکراس، معکوس کنند.

محققان، tFNA را از چهار DNA  تک رشته‌ای ساختند که به شکل‌های هرم مانندی به نام چهار وجهی یا tetrahedrons بطور خودبخودی با هم ترکیب می‌شوند. در حالی که یک هرم در قاعده خود مربع است، هر وجه از این چهار وجهی مثلثی شکل است. سپس محققان یک روز در میان، به مدت 4 هفته، tFNAs را به 10 موش مبتلا به دیابت نوع 1 که به تازگی این بیماری را در آنها ایجاد کرده بودند، تزریق کردند. در حالی که به 10 موش دیابتی دیگر در گروه کنترل، فقط سالین تزریق شد. در موش‌های کنترل، سطح قند خون به افزایش ادامه داد و 60 درصد از موش‌ها در طول دوره پیگیری 12 هفته‌ای، جان خود را از دست دادند. در مقابل، سطح قند خون در موش های تحت درمان با tFNA به سطح طبیعی کاهش یافت و هیچ یک از جوندگان نمردند. در تجزیه و تحلیل بعدی موش‌های تحت درمان با tFNA، محققان دریافتند که سلول‌هایبتا درپانکراس آنها محافظت شده وTregs به سطوح طبیعی بازگردانده شده است و تعداد سلول‌هایT خود واکنش دهنده در پانکراس کاهش یافته اند. به گفته محققان، اگرچه این یافته‌ها هنوز باید در افراد تأیید گردد، tFNA یکی از امیدوارکننده‌ترین گزینه‌ها برای ایمونوتراپی دیابت نوع 1 است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-reversing-new-onset-diabetes-pyramid-like-dna.html

 



[1]tetrahedral framework nucleic acids